פורטל הקונסולות הישראלי - xBox.co.il

Kinect

בשלהי שנת 2010, חשפה מייקרוסופט את אחד הפרוייקטים המסקרנים ביותר שלה: בקר משחקים, המיועד לקונסולה הפופולארית Xbox 360. המדובר הוא בבקר שנועד לאפשר משחק באמצעות כל אחד מחלקי הגוף, תנועה המזוהה באמצעות חיישנים ייעודיים: ברמה הבסיסית כמו Wii, אך כזה שכולל לא מעט חידושים ביחס אליו. המכשיר זכה לשם Kinect, חיבור של המילים Kinetic ו-Connect ("חיבור באמצעות תנועה", בתרגום חופשי).

למרות שלא מעט גיימרים התייחסו בפקפוק לכניסה של שחקן נוסף לשדה המשחק האמור, עם יציאת המכשיר לשוק התבררו היתרונות שלו. אלה משפיעים גם על נתוני המכירות, שעה שההצלחת ה-Kinect מרגע יציאתו לשוק הייתה מרשימה: תוך חודשיים, נמכרו לא פחות משמונה מיליון יחידות של המכשיר, ומאז המספרים רק גדלו. הנה על מה שעליכם לדעת על המכשיר החשוב הזה.

קווים לדמותו של ה-Kinect

התכלית העיקרית של ה-Kinect, כאמור, היא לאפשר משחק על ידי תנועות גוף, ללא צורך בשלט. המכשיר מבוסס על טכנולוגיה ייחודית, לה אחראית חברה ישראלית בשם "פריים סנס". הוא מורכב ממקרן אינפרא אדום, ומשני חיישני מצלמות CMOS, הפועלות בקצב של 30 הרץ. החיישן הראשון הוא בעל גוון אחד, והתפקיד שלו הוא ליצור מפת עומק, בעזרת קרן האינפרא אדום - גם בתנאי חושך. החיישן השני הוא חיישן RGB צבעוני, הפועל ברזולוציית VGA.

המשמעות של כל הטכנולוגיה הזו בפועל היא אחת: ה-Kinect יכול לזהות תנועה תלת מימדית באופן מלא, של כל אחד מאיברי הגוף, ומבלי שיש צורך בבקרים ייעודיים (להבדיל מהמקרה של Wii). למעשה, בכוחה של המערכת אפילו לבנות שלד של השחקן, בדיוק מופתי. זיהוי הצורות, בהמשך לכך, הוא כמעט מושלם גם כאשר תנאי התאורה הם בעייתיים, וגם כשישנן הסחות דעת דוגמת צל או תאורה מאסיבית.

זאת ועוד, ובאופן ייחודי, מתאפשר באמצעות ה-Kinect גם זיהוי הבעות הפנים של האדם, ואפילו הקול שלו. באינספור משחקים שונים, ניתן לנצל את המאפיינים האלה להכנסת דמותו הכמעט טבעית של השחקן לתוך שדה המשחק, מה שתורם בוודאי לחוויה המתקבלת. במצבים אחרים, יכול ה-Kinect לשמש לתקשורת בין שחקנים במהלך משחק רשת, וזאת במקום ערכות ה-Headset המסורתיות.

מאפיינים טכניים נוספים

על מנת שמערכת ה-Kinect תבצע את עבודתה נאמנה, נדרש שטח של כשישה מטרים מרובעים, וזאת מכיוון שהבקר עצמו מוגבל למרחק של עד כשלושה מטרים וחצי. בתוך הטווחים האלה, מובטח כי זיהוי התנועה יהיה מלא: ראשית, הקונסולה כוללת מנוע, המזיז את החיישן כלפי מעלה או מטה, מה שמאפשר לזהות ילדים ומבוגרים כאחד, מבלי שסוגיית הגובה משחקת תפקיד. חיישנים נוספים בוחנים את המשטח עליו ממוקם המכשיר, על מנת לוודא את יציבותו.

המערכת כוללת גם מערך מיקרופונים איכותי, הכולל ארבעה מיקרופונים בעלי קצב דגימה של 16 קילו-הרץ. התוצאה היא שמיעה חלקה, מבלי שרחשי הסביבה נכנסים לתוך התמונה.

מתאים לכל מכשיר Xbox (ולשורה ארוכה של משחקים)

סוגיית ההתאמה של ה-Kinect למכשירי ה-Xbox השונים ראויה אף היא להתייחסות. מהבחינה הזו, החדשות הטובות הן שאין כל הגבלה, כך שכל מכשיר Xbox יכול לקלוט את המערכת היטב, ולשדרג בכך בעשרות מונים את חווית המשחק בו.

שאלה חשובה נוספת, כמובן, נוגעת למשחקים שניתן לרתום את ה-Kinect על מנת לשחק בהם. כאן, המדובר הוא על שורה ארוכה של משחקים, בכל הקטגוריות. בהשקה הראשונית של המוצר, הציגה מייקרוסופט מספר משחקים מבטיחים, ובכלל זה גרסה מתקדמת של משחק "מלחמת הכוכבים", משחק ריקוד מבית MTV ושורה של משחקי ספורט, בהם חיישני התנועה, כך עושה רושם, משנים את החוויה עוד יותר.

יחד עם המשחקים, יש לזכור שקונסולת Kinect יכולה לשמש למגוון רחב של צרכים אחרים, שימושיים לא פחות: למשל, שליטה במערכת ההפעלה Windows, או העברת שקפים במצגות עסקיות.