Xbox game pad
עם יציאת הדגם הראשון של ה-Xbox לשוק האפליקציות, השתנו החוקים בו במידה לא מבוטלת. כל מי שהתנסה במשחק בו, יוכל להעיד על חוויה מרשימה, ורמת משחקיות גבוהה בכל קנה מידה. בין הגורמים השונים שמשפיעים על החוויה לטובה, תופס מקום של כבוד השלט – הלא הוא Xbox game pad. אנחנו נתייחס כאן למאפיינים העיקריים של השלט, הן מבחינה תפעולית והן מבחינה אסתטית.
ראשית: קצת היסטוריה
השלט הראשון של ה-Xbox הוצג בועידת מפתחי המשחקים, אי שם בשנת 2000. עם יציאת המכשיר למכירה בכל רחבי העולם, שימש השלט (שזכה לכינוי "Fatty") לתפעולו. יוצאת דופן, מהבחינה הזו, הייתה יפן, בה נעשה שימוש בשלט מסוג אחר, Controller S. לאחר מכן, אגב, החל ה-Controller S להיות מוצע למכירה בכל רחבי העולם, וב-2002 הפך גם לשלט הסטנדרטי שניתן בעת רכישת המכשיר. את השלט המקורי ניתן, מאז, לרכוש כתוספת לערכה המקורית.
לתחלופה הזו יש סיבה מרכזית אחת: השלט המסורתי נחשב לגמלוני במידה לא מבוטלת, הן מבחינת הגודל והן מבחינת מיקום הכפתורים, כשחוסר הנוחות שבו הביא לזכייה מפוקפקת במספר "פרסים" טכנולוגיים (למשל, המקום השני ברשימת שלטי קונסולות המשחק הגרועים ביותר, שפורסמה ב-IGN). לעומתו, ה-Controller S היה כבר קטן הרבה יותר, נוח לתפעול והשתלב היטב בחווית המשתמשים.
חשוב להדגיש, יחד עם זאת, שלא ניתן לתפעל באמצעות אף אחד מהשלטים האלה את הדור השני של המכשיר, הלא הוא Xbox 360. עבורו, יש כבר שלט חדש, מתקדם פי כמה.
מבנה השלט
ה-Gamepad של ה-Xbox כולל בתוכו 12 כפתורים ייחודיים, המשתלבים כולם בלא מעט משחקים. הכפתורים מחולקים באופן הבא:
- שני סטיקים אנלוגיים, הממוקמים בקצה הימני התחתון של השלט (Right Thumbstick = R Stick) או הקצה השמאלי העליון שלו (Left Thumbstick = L Stick).
- שני הדקים, הממוקמים מעל הג'ויסטיק, בשתי ה"כתפיים" (Right Trigger ו-Left Trigger).
- Directional Pad (D-Pad) – משמש לניווט בארבעה כיוונים. ממוקם מעט שמאלה ממרכז השלט.
- ארבעה כפתורי פעולה: X (גוון כחול), Y (גוון צהוב), A (גוון ירוק), B (גוון אדום). ממוקמים בחלק הימני של השלט.
- כפתורי Back ו-Start – כפתורים קטנים הנמצאים בחלק השמאלי של השלט.
- כפתור שחור (Black Button) וכפתור לבן (White Button), הממוקמים בחלק הימני של השלט, מתחת לכפתורי הפעולה.